Elárulva 19 Rész Videa

christianmusichits.com

Rumbach Utcai Zsinagóga — Rumbach Sebestyén Utcai Zsinagóga Látogatás

duna-tv-élő-online
June 11, 2022, 8:54 pm

De majdan, ha készül róla cikk, nagyon remélem, hogy a Bethlen Gábor téren található zsinagógát nem Bethlen Gábor téri zsinagóga, hanem Bethlen téri zsinagóga címen fogja megírni valaki. De például a helyrajzilag a Deák Ferenc téren található evangélikus templomot ostobaság volna Deák Ferenc téri evangélikus templomnak nevezni, ugyanis Deák téri evangélikus templom az ő becsületes köznyelvi neve, amit alátámaszt az egyházközség elnevezése is: Deák Téri Evangélikus Egyház. Szóval messzire vezet ez.... abba is hagyom. június 4., 08:41 (CEST) [ válasz] Deák téri evangélikus templom igy is van én alkottam (a cikket) Csörföly D Csörföly D 2007. június 4., 10:09 (CEST) [ válasz] Mélyen egyetértek P elvtárssal: fő a nemes eccerűség. Tekintve, hogy a templomnak se egyik, se másik nem a hivatalos neve (az még annak idején az őt építtető hitközségé volt), a mindenki által használt Rumbach utcai zsinagóga tűnik a legmegfelelőbbnek. – Bennó (beszól) 2007. június 4., 10:14 (CEST) [ válasz] Sőt mi több, át is mozgattam.

  1. A Rumbach utcai zsinagóga és a zsidó felekezeti ellentétek - VERITAS Történetkutató Intézet és Levéltár
  2. Rumbach sebestyén utcai zsinagóga
  3. Rumbach sebestyén utcai zsinagóga látogatás
  4. Index - Kultúr - 3000 szög és 4 négyzetméter − emlékezés az utoljára felszabadult pesti gettóra
  5. UrbFace - A Rumbach utcai zsinagóga
  6. Rumbach utcai zsinagoga

A Rumbach utcai zsinagóga és a zsidó felekezeti ellentétek - VERITAS Történetkutató Intézet és Levéltár

A Dohány utcai zsinagógát ugyanis nemcsak az ortodoxia, de a szakadást elutasítók közössége sem tekintette magáénak. Bevett nézet szerint a status quo hívei saját, konzervatívabb rítusú imaházat szerettek volna, ezért e célból 1867-ben megvettek két lakóházat a Rumbach Sebestyén utcában. Itt épült fel hamarosan közadakozásból az új imaház, amely a zsidónegyed úgynevezett zsinagóga-háromszögének második darabjaként született meg a híres bécsi szecessziós építész, Otto Wagner (1841-1918) tervei alapján. (Érdekes a kronológia: utolsóként a legkonzervatívabb, azaz az ortodoxok imaháza, a Kazinczy utcai zsinagóga épült fel 1912 és 1913 között, a Dohány utcai zsinagógával folytatott "verseny" szellemében. ) Az osztrák építészt társtervezőként, leginkább a kivitelezésben Kallina Mór (1844-1913), a magyar neoreneszánsz építészet kiemelkedő alakja ( Honvéd Főparancsnokság épület, Budai Vigadó) segítette. A zsinagóga felekezeti hátterét illetően ugyanakkor itt feltétlenül utalni kell arra, hogy újabb kutatások szerint (Haraszti György, Komoróczy Szonja Ráhel) a szakirodalom és a Mazsihisz által egyaránt elfogadott állásponttal ellentétben a Rumbach voltaképpen nem a status quo ante irányzat, hanem a konzervatívabb ízlésű neológok számára épült.

Rumbach sebestyén utcai zsinagóga

Rumbach sebestyén utcai zsinagóga látogatás

Index - Kultúr - 3000 szög és 4 négyzetméter − emlékezés az utoljára felszabadult pesti gettóra

A nevek a Trefort kerti épületek tégláinak közeibe telepített bronzcsíkban futnak végig. A Múzeum körúti és Puskin utcai épület fugáiban 200 méteren keresztül futó névsor 198 áldozat nevét tartalmazza születési és halálozási évvel, halálra vonatkozó megjegyzéssel (deportált, kényszermunkás). Most pedig olyan emlékhely születik a gettó lakóinak életét, szenvedéseit és halálát megidézve, amelynek középpontjában háromezer bronzszög áll. Háromezer szög az egykori, 243 épületet magában foglaló gettó jól körülhatárolható kerületén, és háromezer szög negatívja a tér középpontjában álló, korong formájú bronz emlékműben. Az egykori tér nagyobb volt a mostaninál, az alkotók ennek megfelelően olyan tervet készítettek, ami nem csupán a Klauzál téren jelenik majd meg, hanem kiterjed a gettó teljes területére. A tér a háború előtt átlós, centrális elrendezésű volt, ezért az átlót gondolatban rávetítették az új térszerkezetre, és az egykori középpontot ebben jelölték meg. "A tér méretéhez képest ez egy nagyon kicsi jel.

UrbFace - A Rumbach utcai zsinagóga

Olyan emblematikus köztéri alkotást szeretett volna, amely XXI. századi módon reflektál a jelenkor és a jövő nemzedéke számára Európa utolsó gettója, a pesti gettó tragikus eseményeire. A pályázaton Szabó Levente építész és a Hetedik Műterem pályázata lett a győztes. Az alkotók – Biri Balázs, Breuer Anna, Surján Borbála és Szilágyi Szabolcs – koncepciójukban azt fogalmazták meg, hogy egyszerre akarnak markánsan jelen lenni és a városi térbe belesimulni. Ha ez a pályázat így fog megvalósulni, akkor mindkét vágyuk teljesül. A markáns jelenlét és a finom belesimulás már sikerült Szabó Levente és társai két korábbi, hasonlóan történelmi témájú alkotásával, a Kálvin téri, a reformáció 500. évfordulójára készült, lábunk alatt fel-fel bukkanó, elgondolkodtató kövekkel vagy az ELTE 2014-es, Trefort kerti második világháborús emlékművével. Ez utóbbi, a Névsor a fugában című műben az ELTE Bölcsész- és Természettudományi Karának hallgatói, illetve tanárai jelentek meg, akik a második világháborúban haltak meg, elhurcolták vagy kényszermunkára küldték őket.

Rumbach utcai zsinagoga

  • Index - Kultúr - 3000 szög és 4 négyzetméter − emlékezés az utoljára felszabadult pesti gettóra
  • Rumbach sebestyén utcai zsinagóga látogatás
  • Nemzetközi eucharisztikus kongresszus 1938

A második világháború idején az épületet is kár érte. A zsinagógaudvart a magyar hatóságok 1941-től internálótáborként rendezték be, itt gyűjtötték össze azokat a "rendezetlen állampolgárságú" zsidókat, akiket a németek később Kamenyec-Podolszkijban gyilkoltak meg, miután a magyar hatóságok az ország keleti határához deportálták őket. Erre az épület falán elhelyezett tábla emlékeztet. A német megszállás idején a zsinagóga koncentrációs táborként funkcionált, a pesti gettó létrehozása után azonban elindulhattak az istentiszteletek. Budapest ostroma a zsinagógát sem hagyta érintetlenül: az épület mennyezetének szerkezete megsérült bombabecsapódás következtében, ami az üvegablakokat és a lépcsőházat sem kímélte. A sérülések azonban nem tűntek túl komolynak, így a visszatérők adományaiból meglehetősen gyorsan, már 1946-ra sikerült helyreállítani az épületet. A hívők száma azonban egyre fogyatkozott, miközben az épület állapota egyre veszélyesebbé vált. A tulajdonos, a Budapesti Izraelita Hitközség 1961-ben a templomteret lezáratta, raktárrá alakítva azt.